Som ett barn på julafton
Vi skickar paket och olika postförsändelser som aldrig förr. Det har många skäl. Ett är att vi människor har en förmåga att flytta runt en hel del. Ibland hamnar vi en bit ifrån familjen och vännerna från förr. Vad är bättre då än att ta kontakt med något fysiskt från dörr till dörr? En självklarhet vid födelsedagar eller högtider då vi inte kan vara tillsammans med våra kära. Andra tillfällen då brev eller paket levereras har förstås med jobbet att göra. Fast vanligast är kanske att garderoben behöver en uppdatering?
Den största butiken
Vad behöver du just nu? Nya skor, en sommarklänning eller ett par jeans? Utbudet är i stort sett obegränsat. Det är oerhört bekvämt att handla över nätet. Att luta sig tillbaka i soffan och surfa runt. Du kan ange storlek, typ av plagg eller färg. Bildsöka eller gå till de sajter där du är kund och har en särskild relation. Det har kanske kommit ett mail som frestar med bra erbjudanden? Eller är det helt andra saker som är av intresse? Böcker, inredningsprylar eller vitvaror. De flesta stora kedjor har en tillgänglig kundservice som svarar på frågor, om du vill lämna tillbaka varan eller kolla detaljerna.
Den fysiska verkligheten
Så, hur går det till när Ups eller de andra stora distributörerna jobbar? Självklart är det många länkar i kedjan som måste haka i varandra ordentligt. Hela vägen från fabriken som producerat din vara, fram till din dörr. Transportbranschen har tvingats till tuffa prioriteringar och anpassning till kunderna och har oljat maskineriet på alla sätt. När det gäller e-handel behöver du inte tänka på detaljerna, utan kan tvärtom följa ditt paket under hela resan, på webben. Men när du ska skicka något privat är det vettigt att jämföra alternativen. Du kan vinna både pengar och tid på att välja rätt.